Jak odblokować CUDA w Adobe Premiere CS5 i CS5.5

2018-01-09T19:13:59+00:00 27 kwietnia, 2012|Kategorie: Oprogramowanie|Tagi: , , , , , |0 komentarzy

Montaż wideo to dość czasochłonne zajęcie, który wydłuża dodatkowo proces renderowania gotowego dzieła. Czy da się tę czynność nieco przyspieszyć? Od wersji CS5 i CS5.5 pakietu Adobe już tak.

W niniejszym artykule wyjaśnimy, w jaki sposób wykorzystać niecertyfikowane przez Adobe karty graficzne Nvidia obsługujące technologię CUDA do znacznego przyspieszenia procesu renderowania plików podglądu (tzw. preview files).

W wersji Premiere CS5 Adobe wprowadziło mechanizm Mercury Playback Enginge (MPE), który wykorzystuje możliwości procesora graficznego kart Nvidia, przyspieszając w ten sposób odtwarzanie oraz rendering materiału wideo.

Niestety, Adobe “certyfikowało” w CS5 tylko nieliczne karty Nvidii, w CS5.5 sytuacja wygląda nieco lepiej. Poniższe tabele przedstawiają listę certyfikowanych kart Nvidii.

Karty graficzne domyślnie certyfikowane w Adobe Premiere CS5

GeForce GTX 285

GTX 470

Quadro 4000

Quadro 5000

Quadro 5000M

Quadro FX 3800

Quadro FX 4800

Quadro FX 5800

Quadro CX

Karty graficzne domyślnie certyfikowane w Adobe Premiere CS5.5

GeForce GTX 285 (Windows and Mac OS)

GeForce GTX 470 (Windows)

GeForce GTX 570 (Windows)

GeForce GTX 580 (Windows)

Quadro FX 3700M (Windows)

Quadro FX 3800 (Windows)

Quadro FX 3800M (Windows)

Quadro FX 4800 (Windows i Mac OS)

Quadro FX 5800 (Windows)

Quadro 2000 (Windows)

Quadro 2000D (Windows)

Quadro 2000M (Windows)

Quadro 3000M (Windows)

Quadro 4000 (Windows i Mac OS)

Quadro 4000M (Windows)

Quadro 5000 (Windows)

Quadro 5000M (Windows)

Quadro 5010M (Windows)

Quadro 6000 (Windows)

Quadro CX (Windows)

Znajdujące się na listach karty przeszły rygorystyczne i czasochłonne testy Adobe, dlatego też producent może z czystym sercem polecić je jako sprzęt przyspieszający pracę montażysty.

Jeśli posiadasz kartę z układem Nvidii, która niestety nie znajduje się na liście certyfikowanych produktów, możliwe, że uda się ją “dopisać” to tej listy i korzystać ze sprzętowej akceleracji grafiki.

 

Wprowadzony przez Adobe Mercury Playback Engine działa w dwóch trybach:

A) Mercury Playback Engine GPU Acceleration

B) Mercury Playback Engine Software Only

Tryb software’owy dostępny jest domyślnie dla wszystkich kart graficznych. Nas interesuje aktywacja trybu Mercury Playback Engine GPU Acceleration.

Akceleracja GPU ma przyspieszyć odtwarzanie, renderowanie efektów wspierających GPU, tryby mieszania, skalowania oraz renderowanie plików podglądu. Premiere CS5 i CS5.5 nie wykorzystuje procesora karty graficznej do kodowania wideo. Przy finalnym kodowaniu wideo można natomiast wykorzystać pliki podglądu, o czym napiszemy w kolejnym artykule.

  1.  Przed próbą aktywacji upewnij się, że zainstalowana karta graficzna korzysta przynajmniej z 896 MB pamięci RAM oraz obsługuje technologię CUDA.
  2.  Zainstaluj najnowsze sterowniki karty graficznej dostępne dla Twojego modelu. Nie korzystaj ze sterowników dostarczanych przez producenta, lecz pobierz je bezpośrednio ze strony nvidia.com.
  3. Wybierz w menu Windows pozycję “Wszystkie programy”, następnie “Akcesoria”, następnie kliknij prawym przyciskiem myszy na “Wiersz polecenia” wybierając opcję “Uruchom jako Administrator”.
  4.  W otwartym oknie wpisz “cd\”, przejdziesz do głównego katalogu dysku C:.
  5.  Następni wpisz “cd \Program Files\Adobe\Adobe Premiere Pro CS5” lub “cd \Program Files\Adobe\Adobe Premiere Pro CS5.5”, w zależności od tego, z której wersji programu korzystasz.
  6. Wpisz “GPUSniffer.exe”, wciśnij ENTER i poczekaj kilka sekund. Powinien wyświetlić się podobny komunikat:Device: 00000000001D4208 has video RAM(MB): 896Device: 00000000001D4208 has video RAM(MB): 896Vendor string: NVIDIA CorporationRenderer string: GeForce GTX 295/PCI/SSE2 < Typ karty pamięciVersion string: 3.0.0

    OpenGL version as determined by Extensionator…

    OpenGL Version 2.0

    Supports shaders!

    Supports BGRA -> BGRA Shader

    Supports VUYA Shader -> BGRA

    Supports UYVY/YUYV ->BGRA Shader

    Supports YUV 4:2:0 -> BGRA Shader

    Testing for CUDA support…

    Found 2 devices supporting CUDA.

    CUDA Device # 0 properties –

    CUDA device details:

    Name: GeForce GTX 295 Compute capability: 1.3

    Total Video Memory: 877MB

    CUDA Device # 1 properties –

    CUDA device details:

    Name: GeForce GTX 295 Compute capability: 1.3 Total Video Memory: 877MB < —- Całkowity rozmiar pamięci

    CUDA Device # 0 not chosen because it did not match the named list of cards Completed shader test!

    Internal return value: 7

     

    Wiemy już, jak nazywa się nasza karta graficzna oraz ile posiada pamięci. Kolejnym krokiem będzie dodanie dokładnie tego modelu do listy certyfikowanych przez Adobe urządzeń.

  7.  Kliknij na przycisk “Start”, następnie “Wszystkie programy” oraz “Akcesoria”.
  8. Znajdź w tym folderze Notatnik i uruchom go jako administrator (klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając odpowiednią opcję).
  9. Po uruchomieniu Notatnika, wybierz menu Plik, a następnie Otwórz (CTRL-O).
  10.  Znajdź folder „Program Files\Adobe\Adobe Premiere Pro CS5” lub „Program Files\Adobe\Adobe Premiere Pro CS5.5
  11. Otwórz plik „cuda_supported_cards.txt
  12.  Zostanie wyświetlona lista kart certyfikowanych przez Adobe
  13.  Przejedź kursorem na koniec listy i wpisz model twojej karty dokładnie tak samo, jak wyświetlił to GPUSniffer, czyli przykładowo GeForce GTX 295.
  14.  Zapisz plik

 

Następnie uruchom Adobe Premiere CS 5/5.5, otwórz lub utwórz nowy projekt. Następnie w menu Project wybierz opcję Project Setting/General. Sprawdź, czy w pozycji Video Rendering and Playback wyświetla się Mercury Playback Engine GPU Accelerated. Jeśli w polu tym widnieje Mercury Playback Engine Software Only, postara się przełączyć tę wartość. Jeśli jest to niemożliwe, najprawdopodobniej popełniłeś błąd wpisując nazwę karty na listę certyfikowanych urządzeń.

W jaki sposób najszybciej sprawdzić, czy Mercury Playback Engine GPU Acceleration działa? Wrzuć na oś czasu jakiś materiał – powyżej niego powinien wyświetlić się żółty pasek – oznacza to, że za renderowanie materiału odpowiedzialny będzie GPU. Czerwony pasek oznacza natomiast, że albo nie aktywowałeś akceleracji sprzętowej i za dekodowanie odpowiada CPU, albo też na klip został już nałożony efekt, który nie wspiera akceleracji GPU.

Jeśli chcesz korzystać z akceleracji GPU, pamiętaj, aby korzystać z efektów również wspierany przez sprzętową akcelerację. Aby z nich skorzystać, należ w zakładce Effects kliknąć na pierwszą z trzech ikonek (trójkącik z trzema kreseczkami) znajdujących się pomiędzy polem wyszukiwania efektów a listą efektów. Ikona nosi nazwę Accelerated Effects. Przefiltruje ona efekty, prezentując jedynie te, które są wspierane przez GPU.

To wszystko w tej części poradnika. W kolejnej napiszemy w jaki sposób korzystać z plików podglądu by przyspieszyć renderowanie finalnego projektu.

Zostaw komentarz