Jak wybrać kamerę HD

2018-01-10T10:24:06+00:00 15 stycznia, 2012|Kategorie: Porady|Tagi: , , , , |4 komentarze

Kamery wysokiej rozdzielczości (HD) to wynik ewolucji przemysłu telewizyjnego – w naszych domach gości coraz więcej telewizorów HDTV, nic dziwnego więc, że rośnie też udział kamer HD. Ich ceny spadają, zaś same kamkordery już od jakiegoś czasu są bardzo poręczne. Najwięcej kłopotów może więc sprawić dobór tej odpowiedniej dla nas kamery, gdyż oferta modeli HD na rynku jest przeogromna.

Jaka jest różnica między kamerą o standardowej rozdzielczości, a kamkorderem HD?

Podobnie jak w przypadku telewizorów, różnica pomiędzy standardami SD i HD polega na innej rozdzielczości obrazu. Widoczny na ekranie obraz składa się z setek linii. W przypadku standardu PAL obowiązującego w Europie, mamy do czynienia z 576 poziomymi liniami. Standard HD może ich mieć nawet 1080. Im więcej linii jest wyświetlanych (lub nagrywanych), tym bardziej ostry jest obraz.

Obecnie dostępne są trzy standardy HD: 1080p, 1080i i 720p. Większość kamer HD nagrywa obraz w standardach 720p i 1080i, choć coraz więcej jest już tych zapisujących materiał jako 1080p.

1080i, 1080p, 720p – o co chodzi?

Podstawowa różnica w opisanych wyżej standardach polega na sposobie zapisywania sygnału wideo. Literka “p” na końcu liczby oznacza skrót progressive scan (skanowanie progresywne, albo kolejnoliniowe), zaś “i” – interlaced, czyli z przeplotem. Cyfra zaś określa liczbę linii, jakie będą zapisywane.

Standard 1080i ma sporo wspólnego ze standardem PAL, który również preze]netuje obraz z przeplotem. Pracująca w trybie interlaced kamera zapisuje co drugą linię obrazu. W pierwszym kroku zarejestrowane zostaną linie pierwsza, trzecia, piąta, siódma, itd, natomiast w drugim – druga, czwarta, szósta, itd. W ten sposób tworzy tzw. półpola – półpole nieparzyste (nazywane również górnym) oraz parzyste (dolne). Podczas odtwarzanie wyświetlane są one naprzemiennie, lecz bezwładność naszego wzroku nie jest w stanie wychwycić tego optycznego „oszustwa”.
W tym przypadku kamera rejestruje linie po kolei, nie omijając żadnej z nich. W przypadku standardu 1080p zapisywanych jest kolejnoliniowo 1080 linii. Zapis w trybie progresywnym zazwyczaj wygląda lepiej niż w przypadku materiału z przeplotem (zwłaszcza w przy szybko przemieszczających się obiektach, np. podczas relacji sportowych).
Flir Vue

Co to jest “Full HD”?

Full HD to termin marketingowy oznaczający zdolność kamery do zapisywania obrazu w rozdzielczości 1920×1080 punktów. Teoretycznie obraz zapisany w standardzie 1080p powinien być ostrzejszy niż ten w 720p – w praktyce jakość zarejestrowanego obrazu zależy także od innych czynników, jak np. optyka kamery, czy też zastosowany procesor.

Co to jest AVCHD?

AVCHD to format kompresji obrazu wysokiej rozdzielczości stosowany w kamerach m.in. Sony, Panasonica i Canona. Jego zadaniem jest skompresowanie (ściśnięcie) zarejestrowanego materiału w jakości HD tak, aby jak najwięcej (przy jak najlepszej jakości) zmieściło się go na nośniku zastosowanym w kamerze (może to byc dysk twardy, wewnętrzna pamięć lub karta flash). O kodekach pisaliśmy więcej tutaj.

Kamera HD - Sony AX2000 - sprzęt dla zaawansowanego wideoamatora

Kamera HD – Sony AX2000 – sprzęt dla zaawansowanego wideoamatora

Jakie kamery są dostępne

Obecnie na rynku mamy do czynienia z bardzo szeroką gamą kamer – są to urządzenia kosztujące od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Obecnie konsumenckie kamkordery zapisują materiał wideo na kasetach miniDV, dyskach miniDVD, twardych dyskach, pamięciach flash, czy bezpośrednio krążkach Blu-ray.

Jakieś minusy kamer HD?

Podczas gdy jakość obrazu z kamery HD jest niewątpliwie jej zaletą, decydując się na zakup kamery HD musimy pomyśleć również o kilku innych kwestiach Prędzej czy później staniemy przed problemem składowania materiałów wideo. Pliki wideo HD zajmują bardzo dużo miejsca – dlatego tez nośniki, jakie stosujemy w kamerach będą zapełniać się znacznie szybciej (a gdzie je potem archiwizować?).

Montaż filmów HD wymaga także zastosowania wysokowydajnego komputera – maszyna, która wystarczała nam do tej pory do motażu filmów SD z pewnością nie poradzi sobie z tak dużą ilością danych. Trzeba więc zainwestować w nowy komputer.

No i w końcu – obrobiony i zapisany materiał trzeba na czymś oglądać – wypadałoby więc zainwestować w telewizor Full HD i odpowiedni odtwarzacz.

4 komentarze

  1. Sly 5 maja 2011 w 22:23 - Odpowiedz

    cytat z artykułu „Zapis w trybie progresywnym zazwyczaj wygląda lepiej niż w przypadku materiału z przeplotem (zwłaszcza w przy szybko przemieszczających się obiektach, np. podczas relacji sportowych)”. Prawda jest taka że jest zupełnie odwrotnie. Biorąc po uwagę ten sam materiał 25p i 50i, to 50i będzie sprawiało wrażenie płynniejszego.

  2. Krzysiek 9 maja 2011 w 09:09 - Odpowiedz

    Masz rację, ale tylko częściowo. W przypadku 1080i i szybko przemieszczających się przedmiotów (zwłaszcza w poziomie) będzie widoczny przeplot (interlace), którego da się uniknąć w przypadku trybów „p”, a więc 720p lub 1080p. Tutaj przykład: http://www.youtube.com/watch?v=R3LgD8kwDQk

    Dlatego właśnie obraz 720p wygląda „ładniej” niż w 1080i.

  3. iKrzysiek 2 listopada 2011 w 23:23 - Odpowiedz

    Po części się zgadza, ale nikt nie pisze o tym, że obraz w kamerze podczas nagrywania w trybie „p” jest stroboskopowy i na dłuższą metę bardzo męczy wzrok. Poza tym mniej problematyczny do oglądania na telewizorze jest jednak 50i, choćby z tego powodu telewizje nadają wyłącznie z przeplotem. Jedyny który na razie najmniej mi komplikował życie to 50p, jednak występuje on u mnie wyłącznie przy 720/50p.

  4. recenzje kamer 26 maja 2012 w 13:19 - Odpowiedz

    Wiedza przekazana jest w właściwy sposób. Rzeczywiście obraz będzie sprawiał wrażenie płynniejszego, ale edytować jest wygodniej materiał **p, ale to tylko moje doświadczenie

Zostaw komentarz