8. Poruszaj kamerą tylko w ostateczności (chyba, że chcesz uzyskać określony efekt)
Kluczem do dobrze nakręconego wideo jest dobra kompozycja. Czym właściwie jest kompozycja? Technicznie rzecz biorąc, kompozycja to relacja pomiędzy dwoma, lub większą liczbą przedmiotów znajdujących się w kadrze. Sprawne skomponowanie ujęcia ułatwia odbiorcy właściwe odebranie relacji pomiędzy przedmiotami/osobami oraz w odpowiedni sposób zwraca uwagę widza na określony obiekt.
Ujęcie powinno być zawsze skomponowane przed rozpoczęciem nagrywania. Po wciśnięciu przycisku REC trzymaj kamerę nieruchomo przynajmniej przez pięć sekund, zanim zacznie coś z nią “wyczyniać”. Jeśli musisz ruszyć kamerą lub skorzystać z transfokacji, zrób to płynnie, powoli rozpoczynając ruch i równie powoli go kończąc. Musisz wiedzieć, gdzie przesunąć kamerę, zanim zaczniesz to robić. Aby uniknąć drgań, kręć zawsze na najszerszym kącie kamery – jeśli chcesz uchwycić jakiś obiekt z bliska, lepiej do niego podejdź (nie korzystaj z zoomu).
Poniżej przykład dobrze skomponowanego filmu nakręconego kamerką Canon HV30. W większości ujęć skorzystano z przysłony 2.8.
9. Kręć z myślą o przyszłym montażu
Obecnie dostępny sprzęt i oprogramowanie czyni z niemalże każdego wideoamatora również montażystą.
Dlatego kręcąc materiał operator musi myśleć o późniejszym montażu. Warto więc kręcić obiekt zainteresowania wielokrotnie, zmieniając miejsce z którego kręcimy, położenie i nachylenie kamery. Wypada zrobić kilka zbliżeń i innych ciekawych ujęć, które później mogą okazać się przydatne podczas montażu. Nawet kręcąc tak statyczny obiekt, jak np. pomnik, można “strzelić” kilka ciekawych ujęć, które wykorzystamy później, dzięki czemu nasz film nie będzie nudny.