Właściwe nakręcenie pokazu ogni sztucznych stanowi nie lada wyzwanie dla wideoamatora. Operator kręci w ciemnosci, aby z dość dużej odległości ująć w kadrze trwające jedynie chwilę kolorowe rozbłyski świetlne. W tym krótkim artykule postaramy się wyjasnić, jak przygotować się do takich ujęć.
Sprawdź swoją kamerę
Zanim wybierzesz się kręcić, sprawdź, czy Twoja kamera nie ma przypadkiem predefiniowanego trybu “Ognie sztuczne”, co znacznie ułatwiłoby sprawę. Tryb ten zmienia ustaweinia kamery tak, aby jak najlepiej przystosowac się do warunków panujących podczas kręcenia fajerwerków. Jeśli kamera nie została wyposażona w tryb ognii sztucznych, można skorzystać z truby “scena”, który działa na podobnych zasadach.
Jeśli chcesz poeksperymentować na własną rękę, sprawdź czy Twoja kamera pozwala na ręczne ustawienia przysłony oraz ostrości.
Ustawienia ekspozycji
Filmując pokaz ogni sztucznych pamiętaj, by nie ustawiać kamery na pełną automatykę – możesz być pewny, że tak nakręcony materiał nie będzie udany. W trybie automatycznym kamera stara się w jakiś sposób zrekompensować brak światła, otwierając przysłonę obiektywu. Gdy fajerwerki zostają odpalone, otwarty obiektyw zbiera zbyt dużo światła, w wyniku czego zapisane zostaną oślepiające, rozmyte punkty.
Aby się przed tym uchronić, należy manulanie zmniejszyć otwór przysłony. Zmieniając ten parametr powinniśmy obserwować wartość liczby przysłony, nazywanej inaczej wartością przysłony. Parametr ten mówi o ilości światła przepuszczanego przez obiektyw na przetwornik kamery. Liczba ta oznaczana jest za pomocą litery f (f1,0; 1,4; 2,0; 2,8; 4,0; 5,6; 8,0; 11,0, itd) i jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości otworu względnego obiektywu, co oznacza, że większa liczba przysłony oznacza mniejszą ilość przepuszczanego światła.
Ustawienie ostrości
Tryb automatycznej ostrości to kolejny czynnik, który utrudni nakręcenie właściwego ujęcia. W ciemnych warunkach oświetleniowych autofokus po prostu zglupieje, lub w najlepszym wypadku bardzo długo będzie łapać ostrość. Aby tego uniknąć, należy przełączyć kamerę na tryb ręcznego ustawiania ostrości.
Jeśli kamera nie posiada funkcji ręcznego ustawiania fokusa, sprawdź, czy możliwe jest ustawienie ostrości na “nieskończoność”.
Statyw
Statyw to nieodłączny przyjaciel kamerzysty, zwłaszcza gdy kreci się przy niewystarczających warunkach oświetleniowych. Nawet najmniejszy ruch kamery w takiej sytuacji spowoduje rozmycie obrazu, a ustawianie przysłony czy ostrości zawsze wiąże się z nieznacznym drganiem kamery.