Vue Pro – termowizyjne GoPro dla dronów
O firmie Flir System mogliśmy usłyszeć kilka lat temu, gdy prezentując kamerę Flir One udostępniła technologię termowizyjną dla mas. Tym razem Flir zaprezentował Vue Pro – kompaktową kamerę termowizyjną montowaną w dronach. W urządzeniu rejestrującym obraz w podczerwieni z powietrza zastosowano nowy przetwornik rejestrujący obraz w szerszej gamie rozdzielczości oraz prędkości – możliwy jest nawet podgląd obrazu w czasie rzeczywistym. Wideo w formacie MJPEG lub H.264 i 14-bitowe zdjęcia zapisywane są na karcie micro-SD. Vue Pro jest zgodny ze standardowymi mocowaniami kamer GoPro. Oznacza to, że można ją zastosować z praktycznie każdym dronem dostępnym na rynku. Grupą docelową Vue Pro nie [...]
GoPro Odyssey – 360 stopni i 16 kamer
od koniec tego roku GoPro rozpocznie sprzedaż Odyssey – okrągłego riPgu rejestrującego obraz w 360 stopniach. Odyssey współpracuje z 16 umieszczonymi po okręgu kamerami Hero4 Black. Producent informuje, iż rig dostępny będzie dla profesjonalistów – można się było domyśleć w momencie ujawnienia jego ceny. Odyssey ma bowiem kosztować 15 000 dolarów. Tak więc większość z nas ominie przyjemność obsługiwania tego sprzętu. Będziemy mogli natomiast oglądać coraz więcej filmów wyprodukowanych z wykorzystaniem Odyssey. Poniżej jeden z nich (widokiem można obracać za pomocą kontrolera znajdującego się w lewym górnym rogu wideo lub klawiszami W,S,A,D: Odyssey pozwoli na nagrywanie [...]
250-megapikselowa matryca i kamera 8K Canona
Canon ujawnił, iż pracuje nad przetwornikiem CMOS o rozdzielczości 250-megapikseli, kamerą 8K systemu Cinema EOS oraz 120-megapikselową lustrzanką z mocowaniem EF. Zacznijmy od matrycy. 250-megapikselowe „monstrum” CMOS ma mieć rozdzielczość 19 580 x 12 600 pikseli. Co więcej – umieszczono je w sensorze formatu APS-H (28,7 x 19 mm), który nieco większy od popularnego APS-C (23,6 x 15,7 mm). Kompaktowy rozmiar matrycy nie był jedynym wyzwaniem, jaki stanął przed inżynierami Canona. Kolejny wynika z mechanizmu rejestrowania obrazu przez matryce CMOS, który różni się od tego, jaki zastosowano w przetwornika CCD (o różnicach pomiędzy CMOS a CCD pisaliśmy już wcześniej). [...]
Zano – niewielki, zaawansowany dron
W tym miesiącu rozpoczyna się sprzedaż niewielkiego drona Zano. Mimo że nie jest to najmniejszy dron dostępny na rynku, jest on niezwykle zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem w swojej kategorii. Zano mieści cały na dłoni, ramiona drona są dość cienkie, jednak wydają się być wytrzymałe. Delikatnie wyglądają natomiast śmigła urządzenia, dlatego też dobrym rozwiązaniem byłoby zakupienie odpowiedniego pokrowca. Mini dron został zaopatrzony w 5-megapikselową kamerę HD, która pozwala na strumieniowe przesyłanie obrazu do smartfona (z systemem iOS lub Android). Użytkownik może więc w czasie rzeczywistym kontrolować obraz, który „widzi” Zano. Jedną z ciekawszych funkcji rzadko spotykanych w tak niewielkich urządzeniach [...]
Carbone, Ghost, C Mee, CyPhy, PlexiDrone – 5 dronów, którym warto się przyjrzeć
Prezentujemy krótkie zestawienie wideo dronów, na które operatorzy-amatorzy powinni zwrócić swoją uwagę. Film przedstawia możliwości następujących dronów. Carbone Ghost C Mee CyPhy PlexiDrone
Co nowego w Sony Alpha a7 II
Nowość Sony - Alpha a7 II to pełnoklatkowy bezlusterkowiec z szerszymi możliwościami kręcenia wideo – następca modelu a7, a jednocześnie czwarty z serii urządzeń Sony a7. Aparat korzysta z tego samego, 12-megapikselowego przetwornika CMOS, co poprzednik. Wykorzystuje również procesor Bionz X charakterystyczny dla całej rodziny urządzeń a7. Czym różni się więc od swojego poprzednika? Nową, 5-osiową stabilizacją obrazu, dzięki możemy uzyskać więcej nieporuszonych ujęć w bardzo słabych warunkach oświetleniowych. Pozostałe nowinki w a7S II to ulepszony AF oraz kilka ulepszeń związanych z designem aparatu. Aparat może teraz zapisywać nagranie wideo w standardzie 4K na wewnętrznej karcie pamięci. Poprzedni [...]
DJI Zenmuse X5 i X5R – kamery dla dronów ze standardem Micro 4/3
DJI zaprezentowało oczekiwane (podobno) pierwsze kamery pracujące w standardzie Micro 4/3 współpracujące z dronem Inspire 1. X5 i X5R oferują wysoką jakość rejestrowanego materiału, w tym m.in. nagrywanie RAW w rozdzielczości 4K z prędkością 30 klatek na sekundę, przetwornik CMOS standardu Micro 4/3 oraz 13 stopni rozpiętości tonalnej. Możliwości kręcenia RAW. Specyfikacja techniczna: przetwornik CMOS Micro 4/3 średni bitrate 1.7 Gbps maksymalny bitrate 2,4 Gbps wymienny dysk SSD o pojemności 512GB wymienne obiektywy standardu Micro 4/3 maksymalna rozdzielczość 4608x3456 rozdzielczości wideo: UHD: 4096×2160 (24/25p); 3840×2160 (25/30p); 2704x1520 [...]
Sprite – dron z kamerką wyglądający jak termos
Sprite jest, jak zapewniają autorzy, firma Ascent Aeroststems, wyjątkowo poręcznym, a jednocześnie dość odpornym statkiem powietrznym, który może konkurować z szeroką ofertą dronów. Ten „latający termos” może przydać się zarówno fotografom, jak i operatorom kamer. [highlight]Sprite [/highlight]wyposażono w pełni autonomicznego autopilota z GPS-em, funkcjami śledzenia celu (follow me) oraz powrotu do miejsca startowego. Dron współpracuje z kamerkami GoPro, a to dzięki dwuosiowemu gimbalowi, można podłączyć do niego przystawki pozwalające na pracę w trybue FPV (First-Person-View). Co wyróżnia Sprite'a od innych dronów? Producent uważa, że jest on bardziej poręczny. Jego automatycznie składane śmigła pozwalają na szybkie schowanie go do [...]
AW-HE2 – konkurencja dla GoPro?
Panasonic chce konkurować z GoPro? W innym przypadku nie decydowałby się na prezentację niewielkiej, sportowo-wyczynowej kamerki AW-HE2. AW-HE2 jest mała, nie rzucająca się w oczy, nie ma także ruchomych elementów, nadaje się więc doskonale do sportów motorowych, kręcenia pościgów, reality show, itp. AW-HE2 ma kosztować 995 dolarów. Wyposażono ją m.in. w wyjście HDMI, sterowanie poprzez IP,inteligentny zoom cyfrowy (cokolwiek to znaczy) oraz możliwość elektronicznego kadrowania. Kamerkę zaopatrzono w 14-megapikselowy przetwornik HD MOS 1/2.33, dzięki któremu, jak zapewnia Panasonic, możliwe jest kręcenie filmów w jakości “produkcyjnej”. AW-HE2 kręci zarówno w SD, jak i w 1080p (przez HDMI można “wypluwać” następujące [...]
Blackmagic Cinema vs. Canon 5D Mark II
Kamera BlackMagic Cinema Camera ciągle wyzwala sporo emocji. Kolejni filmowcy zadają kolegom po fachu pytania, czy kamerka kosztująca niecałe 3000 dolarów może być tak dobra, jak piszą. Francuski reżyser, Emmanuel Sapolsky, opublikował na vimeo kilka krótkich testów oraz porównanie BlackMagic Cinema Camera z Canonem 5D Mark II. Kamera Blackmagic Cinema Camera rejestruje szeroki zakres dynamiki w 13 stopach na 12-bitowe pliki DNG, tak aby obraz wyglądał w stylu kinowym. Pozwala to zachować detale zarówno w cienistych jak i dobrze oświetlonych miejscach. Gdyby było by Wam mało porównań, sprawdźcie porównanie autorstwa OneRiver Media. [...]